Konstpedagogik ART PEDAGOGY

SKULPTURER PÅ STAN SCULPTURES IN THE CITY

Ett konstpedagogiskt projekt där jag bjöd in barn i 4-5-års åldern att tillsammans med sina förskolepedagoger uppleva - och inspireras av - offentlig konst i barnens närhet runt omkring i kommunen. I projektet deltog närmare fyrahundra barn i Sigtuna kommun i projektet våren 2024. Som konstpedagog utvecklade jag och genomförde projektet. Bilderna som skapades visade i en utställning runt om kring på olika platser i Sigtuna kommun: Kulturlänken i Märsta, ValstaKonst, Märsta bibliotek, Rosersbergs bibliotek och Sigtuna museum, målet var att de flesta barn lätt skulle kunna ta sig till "sin" del av utställningen och uppleva sin och de andra barnens konst. 

Barn målar vid skulpturen Medvind av Linnea Jörpeland, Valsta.    

Barn och pedagog som provar att se ut som skulpturen Helix av Johan Viking, Sigtuna.         

Barn som målar vid skulpturen Portal  av Katarina Löfström, Sigtuna.

Att känna med kroppen hur stor en elefant är. "Det här är inte en riktig elefant. Det är en skulptur som Linnea Jörpeland har gjort. Hon är konstnär, det betyder att hon jobbar med att göra konst. Skulpturen heter Medvind"

Vad är elefanten gjord av? Hur känns det? Hårt, mjukt, varmt, kallt, slätt, buckligt?

Vi provar att vara elefanter med snabel!

Vi pratar om vad konst kan vara och vi tittar på en skulptur i förskolans närhet. Vi känner, tittar, lyssnar, klurar och funderar tillsammans. Med bivaxkritor och akvarellfärger tecknar och målar barnen skulpturen. Barnen tolkar det de ser i sitt eget bildskapande. De får sedan berätta om vad de tecknat och målat, det är fint att försöka sätta ord på det man gjort. Ibland ger barnens berättelser nya ledtrådar, för bilden kan ha blivit alldeles enfärgad svart, men då är det intressant att veta att under alla mörka penseldrag finns det massor av andra former, färger och berättelser som är en del av barnets skapande måleriprocess.

Barnen blandar färger. Ett barn (som blandade röd, blå och gul, det blev olika bruna och orange nyanser) sa: ”Åååh! Det är så coolt, så jag kan nästan inte titta!” Den glädjen över att se färgerna förvandlas, att skapa något med sina händer, att överraskas, att upptäcka, att engagera sig och fokusera på detta mirakel som konstskapande kan vara.

Vi tittar, vi tecknar, vi blandar färger, vi målar och fantiserar. Vi börjar med att titta på skulpturens former: en cirkel, ett streck, en fyrkant, elefanten har tjocka ben, snabeln är smal, månen har en näsa som är spetsig, goriallaungens öron har former som två ägg, näsbjörnen har ovala ögon! 



Ett barn sa: jag kan inte rita en elefant. En av förskolepedagogerna satte sig och tittade tillsammans med barnet: se på snabeln, se på öronen, ögonen. En stund senare har barnet tecknat detta: en teckning av någon som verkligen sett elefanten. 

Teckning som en övning i att se på verkligheten med noggranna ögon.

Att titta noga, försöka se hur Hanna Belings Näsbjörn verkligen ser ut.

Målningar på tork vid skulpturen På spaning av Marianne Grandien.

Artikel i Lokaltidingen Mitt i Sigtuna, juni 2024. 

Vernissage på Märsta bibliotek, juni 2024.

KONSTEN I SKOGEN THE ART IN THE FOREST

Ett konstpedagogiskt projekt om att skapa konst i skogen, med teckning och Land Art (Naturkonst). I projektet deltog närmare sexhundra barn i Sigtuna kommun i projektet som ägde rum skogarna runt omkring i kommunen under vårterminen 2023. Jag utvecklade konceptet och var projektledare för projektet som mynnade ut i en utställning på Sigtuna museum.

I skogsateljén
Vi samlas i en ring i skogen, vi pratar om orden MUSEUM och KONST. Vad betyder orden? När det gäller ordet konst blir det ibland lite tyst i början, vad kan det konstiga ordet betyda? Men så pratar vi om att alla barnen nog har gjort konst, för de har ju tecknat och målat på förskolan, kanske skapat av lera eller andra material. Det är ju konst som de har gjort då! Konst som kan finnas kvar länge. Sedan finns det ju sådan konst som bara finns en liten stund, som en dans till exempel, den finns ju bara en kort stund, sedan är den borta. När jag gjort min lilla ”sitt-dans” som ett exempel brukar jag fråga: ”Var är min dans nu?” Vi brukar vara överens om att den är borta och bara finns i vårt minne. Men ett barn sa: ”Den har flugit till träden, kolla trädet dansar”. Vi tittade på träden runt om kring oss, ja de dansar ju! Aspen dansar så, björken dansar så, så dansar tallen…

Vi skapar konst i skogen och använder material som finns i naturen, vi tittar på det som ligger på marken, vad av detta kan vi använda? Vi pratar också om den tillfälliga konsten, precis som dansen så finns Naturkonsten bara ett tag, ibland en kort stund, ibland flera dagar. Konsten vi gör kan också ändras, en fjäril av stenar och löv blir en hund, blir en mamma, blir en dödskalle, blir en blomma, blir en bil.

Leka och skapa
De flesta av oss har nog någon gång suttit i en skogsbacke, på en förskolegård eller vid en busshållplats, kanske tittat ner på marken och sett en pinne, börjat rita med pinnen i jorden, sett några löv, börjat lägga dem i en ring… Byggt en koja till kott-monstret, ett stall till pinn-hästen, en rutschkana till blombarnet. Leken och konsten kommer ju ur samma källa: en vilja att skapa, forma, sortera, fantisera, berätta.

Se alla färger
En annan utgångspunkt för att göra konst i skogen är att titta noga på små detaljer; ett löv, en liten pinne, en bit lav, en maskros, en sten… Vad är det för färg på den här kotten egentligen? Brun. Men vad kan den där färger heta? Gråbrun? Och lite vitt här på toppen. Och kolla in mellan kottens fjäll, där är det rödbrunt, och nästan lite… lila! Barnen får ett bruntonat växtpapper och sedan kritor i de färger som stämmer med det föremål de valt att titta närmare på. När vi inte direkt har tillgång till alla färger blir vi mer noggranna när vi tittar hur föremålet ser ut. Vit krita blir viktigt för att kunna skapa ljusgrönt, ljusbrunt (men det blev rosa när vi ritade med vitt på brunt!), grått, ljusblått... Vi blandar nya färger och ger färgerna egna namn…

Utställning och återkoppling
I juni var det dags för vernissage! Alla barn hade något av sina konstverk med i utställningen, antingen på väggarna eller i projiceringar. Alla barn som hade deltagit i KONSTEN I SKOGEN-projektet fick en gratis entré-biljett för att besöka museet tillsammans med en vuxen och se utställningen som skapats av alla barnens konst. Rummet var iscensatt så att besökarna fick en känsla av skogens stämning, med fågelsång och silhuetter av gröna löv, genomlysta av sol. I det intilliggande pedagogiska rummet fanns möjlighet för alla besökare att själva undersöka och teckna av naturföremål.

THE ART IN THE FOREST
This is an art pedagogical project and an exhibition of children’s drawings of forest colours and details, as well as documentation of Land Art created by close to 600 children in the surrounding woods in Sigtuna Municipality in 2023.